Jaaroverzicht 2017

We kunnen wederom terugkijken op een geweldig jaar, De belangstelling voor de soosochtenden en alle activiteiten daaromheen blijft onveranderd groot. Vooral de maandelijkse uitjes en de quizzen worden druk bezocht en zeer gewaardeerd. Elk jaar wordt ook duidelijker, dat de soos voor veel mensen meer betekent, dan alleen de activiteiten en het samen koffiedrinken. Er zijn in korte tijd diverse nieuwe vriendschappen en netwerken ontstaan en veel mensen helpen elkaar onderling, als dat nodig is.

De geweldige onderlinge band is iets om trots op te zijn en dit geeft een enorme meerwaarde aan de Buurtsoos.

Januari begon traditiegetrouw met onze nieuwjaarsreceptie. Ondanks de kou kwamen er veel mensen op af en was de stemming opperbest. Onder het genot van een drankje en lekkere hapjes luisterde iedereen naar de toespraak van Ruud van Wees, die o.a. alle vrijwilligers bedankte voor hun inzet voor onze Buurtsoos.

Ons uitstapje ging deze keer naar het Grafisch Werkcentrum Amsterdam, waar vrijwilligers nog steeds op ambachtelijke wijze met oude drukpersen werken. Het was een verrassend leuk uitje, waar we erg van hebben genoten.

Later die maand informeerde Ruud van Wees de aanwezigen over de (goede) financiële situatie van onze soos en hield Kitty Huibers een interessant praatje over Artis en dierentuinen in het algemeen. Helaas viel te betreuren, dat een van onze meest trouwe bezoekers, Joop Rijgersberg, na een lang ziekbed overleed. Als man van het eerste uur wordt hij zeker gemist. De maand werd afgesloten met een leuke quiz “Waar of niet waar”.

Begin februari kwam Chantal Jansen ons in het kader van een voorlichtingscampagne voor ouderen van de gemeente informeren over de mogelijkheden om energie te besparen en zo minder kosten te maken. Ook deze maand was er een verrassend uitstapje, nu naar Ripley’s rariteitenmuseum op de Dam. We genoten van de zeer uitgebreide verzameling curiosa van velerlei aard. Het was een bijzondere belevenis.

Helaas ontviel ons deze maand Freek Springveld, die de eerste jaren een vaste bezoeker was. Joop Ploeger was deze maand onze gastspreker en hij vertelde ons onder grote belangstelling enthousiast over zijn vakantiereis met de Transsiberië Express door Rusland, Mongolië en China. Aangevuld met wat anekdotes werd het een boeiend verhaal van de start in Moskou, de bijzondere belevenissen onderweg, de Chinese Muur tot het eindstation Beijing.

De maand werd muzikaal uitgeluid met een sing along met begeleiding van Martijn Nieuwenhuijzen. Vol enthousiasme werd meegezongen met allerlei bekende Nederlandstalige smartlappen.

Het uitstapje in maart ging naar de Hermitage, waar een prachtige tentoonstelling was over de laatste tsaar en zijn familie. In woord, beeld en vooral door veel bijzondere voorwerpen werd hun leven van begin tot eind indrukwekkend in beeld gebracht. Na afloop was het goed toeven in de Hoftuin, waar we een lekker drankje hebben genuttigd.

Later die maand vertelde een van onze bezoekers, André Korlaar, over zijn hobby handboogschieten. Onder grote belangstelling nam hij de  geschiedenis daarvan door, vertelde over zijn verre reizen als vertegenwoordiger van de Nederlandse Bond en liet ons natuurlijk de nodige bogen en pijlen zien. Als spelletje werd er vol enthousiasme bingo gespeeld.

In april vierden we met appelgebak en een bloemetje, dat Karel en Tiny Petersen 55 jaar getrouwd waren. Een paar dagen later viel Tiny en brak haar heup! Maria Grijpma was opnieuw onze gastspreker en hield deze keer een workshop over haar boek “Klein geluk voor de mantelzorger”, waarbij de gezondheid van de mantelzorger zelf centraal stond. Door ook goed voor zichzelf te zorgen, houdt een mantelzorger zijn/haar zware taak langer vol.

Tijdens ons uitje naar de Horecavakschool van het ROC lieten we ons met bijna 30 bezoekers tijdens de lunch verwennen met een heerlijke driegangenmaaltijd. Alles was geweldig verzorgd en je had het idee, dat je in een chic restaurant zat. Aan de prijzen was dat niet te zien en met een bijdrage van de soos was bijna niemand meer dan € 7,50 kwijt, inclusief twee drankjes. Daar komen we nog eens voor terug! Voor de gezellige multiple choice quiz was weer veel belangstelling.

Op 4 mei waren weer veel van onze bezoekers aanwezig bij de traditionele en indrukwekkende dodenherdenking op de kop van het Java-eiland. De inmiddels 100-jarige weduwe van een van de slachtoffers was wederom aanwezig, zij het waarschijnlijk voor het laatst. Het wordt te vermoeiend voor deze dame op leeftijd. Diverse sprekers belichtten het verleden en legden de link naar de huidige situatie in de wereld.

Ons bezoek aan het Diamant Museum Amsterdam was een groot succes. Het museum geeft een duidelijk overzicht over het ontstaan van diamant en de geschiedenis van de winning ervan en er zijn prachtige replica’s te bewonderen. De dag werd, na een korte wandeling door de tuinen van het Rijksmuseum, afgesloten met een gezellig bezoek aan een brasserie.

Begin juni kwam Thijs Reuten, lid van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Oost, opnieuw bij ons op bezoek. Hij beantwoordde veel dringende vragen van onze bezoekers, die het hem niet altijd even gemakkelijk maakten. Hij bleef er relaxed onder, hij is tenslotte wel het nodige gewend.

Na vorig jaar Pampus bezocht te hebben, gingen we dit jaar vanuit de haven van IJburg met de veerboot naar het Muiderslot. Het was een warme dag, maar dat was op het water niet te merken. Na eerst op eigen houtje dit prachtige kasteel en de bijhorende tuinen bezichtigd te hebben, kregen we een zeer interessante rondleiding door diverse schitterend ingerichte kamers en zalen  van het kasteel. Net op tijd waren we weer terug in IJburg, waarna een enorme onweersbui losbarstte.                                                       Deze keer werd de maand afgesloten met een (moeilijke) muziekquiz.

Zoals elk jaar deden we het in juli wat rustiger aan en was er alleen op vrijdagochtend soos. Ook was er deze maand geen gastspreker. Het was daarbij wel elke vrijdag met gemiddeld 25 bezoekers meer dan gezellig druk. In plaats van een uitje werd er weer door de grachten en havens gevaren. I.v.m. langdurige ziekte van schipper Jip leek het varen even in het water te vallen (J), maar gelukkig vonden we in Rein een uitstekende invaller. Als oud-kapitein van een rondvaartboot kent hij alle leuke plekjes op en langs het water. Door slecht weer viel de eerste tocht uit.

Ook in augustus waren we alleen op vrijdag open en werden de ochtenden druk bezocht.

Ondanks het over het algemeen matige weer werd er weer op twee dinsdagen met schipper Rein door de grachten en havens gevaren. Hoewel dit vooraf niet gepland was, werd er toch nog een klein spelletje gespeeld. Deze keer mocht men raden, hoeveel knikkers er in een pot zaten. Joop won!

In september genoten diverse bezoekers van een welverdiende vakantie en waren er ook een aantal zieken. Het was daarom soms wat rustiger dan normaal. Daarentegen was er veel belangstelling was voor ons uitje naar het Bezoekerscentrum van De Nederlandse Bank. Via een inleidende film en een interessante rondleiding werd duidelijk gemaakt wat de taken van DNB is. Iedereen was na afloop erg te spreken over dit uitje.

Ook de quiz werd druk bezocht en men was deze keer nog enthousiaster dan normaal. Er moesten Nederlandse plaatsnamen gevonden worden en hoewel het niet gemakkelijk was, werd er goed gescoord.

De sjoelbak deed in oktober zijn intrede op de dinsdag en het oud-Hollandse spel trok al snel een vaste groep enthousiaste spelers. Zelfs onze wijkagente en een buitenlandse collega konden de verleiding niet weerstaan, om een potje te spelen.

Voor ons maandelijkse uitje trokken we deze keer naar Diemen, waar een bezoek aan het verhuismuseum van de firma Saan op het programma stond. We werden hartelijk ontvangen en kregen een leuk verhaal over dit bekende familiebedrijf te horen. Daarna kon iedereen op zijn gemak het kleine museum bezichtigen. De maand werd afgesloten met een ouderwets rondje bingo.

De dames van De BuurtBel kwamen begin november langs, om de door hen opgezette telefooncirkel nog eens te promoten.             Er was deze maand zelfs een drukbezocht dubbel uitje. Eerst bezochten we de prachtig gerenoveerde schuilkerk Ons’ Lieve Heer op Solder. Het pand geeft een indrukwekkend beeld, hoe het er in de 17e eeuw moet hebben uitgezien.

Daarna liepen we naar Café ’t Mandje op de Zeedijk, waar we hartelijk werden ontvangen en een mooi verhaal te horen kregen over dit café en zijn vermaarde voormalige eigenares Bet van Beeren. Ook mochten we haar in oude glorie herstelde woonkamer bekijken.

Tijdens het vrijwilligersfeest van Stadsdeel Oost kreeg Ruud van Wees op voordracht van zijn medebestuursleden het ereteken van Stadsdeel Oost voor zijn vele werkzaamheden voor onze soos. Hij was er zichtbaar erg blij mee.

De quiz werd ondanks het matige weer goed bezocht en bestond weer uit allerlei, soms moeilijke, weetvraagjes met een enkele instinker.

Er was enorm veel belangstelling voor het Sinterklaasfeest, dat we op 5 december vierden. Sinterklaas kwam persoonlijk langs met twee Pieten en zette onze gastvrouwen en het bestuur in het zonnetje vanwege hun inspanningen, om de soos tot een succes te maken. Zij kregen allen een leuk cadeau mee naar huis. Ook was er voor iedereen een heerlijke en mooi versierde chocoladeletter.

Hoogtepunt was wederom ons jaarlijkse kerstdiner, dat ditmaal in restaurant De Kompaszaal op het KNSM-eiland werd gehouden. Ruim 60 aanwezigen genoten van ons beste kerstdiner tot nu toe, mede met dank aan het Fonds Sluyterman van Loo, dat ons feest financieel heeft ondersteund. De ruime zaal was sfeervol ingericht, het eten was heerlijk en er speelde een geweldige band. Op hun swingende muziek werd  dan ook enthousiast gedanst.

Ook onze viering van oud en nieuw werd weer druk bezocht. Eerst werd er gesmuld van de olie- en krentenbollen en later van de heerlijke zelf gemaakte appelbeignets van Agaath en Ria. Zo werd het jaar vrolijk uitgeluid.

Waarmee een einde kwam aan opnieuw een bijzonder jaar bij de Buurtsoos. Zoals elk jaar gaat onze dank uit naar de Gemeente Amsterdam, die ons elk jaar financieel ondersteunt. Zonder die subsidie zou de Buurtsoos niet kunnen bestaan.

Het komend jaar gaan wij op de vertrouwde wijze door en we zullen er alles aan doen, u opnieuw een geweldig jaar te bezorgen. Wij hopen u dan allen weer in goede gezondheid terug te zien.

Mede namens Ria van der Meulen, MaryAnne Broekema, Joop Ploeger en onze voorzitter  Jip van Leeuwen wens ik u een fantastisch jaar toe.

Ruud van Wees