Jaaroverzicht 2018

We kunnen wederom terugkijken op een geweldig jaar. De belangstelling voor de soosochtenden en alle activiteiten daaromheen blijft onveranderd groot. Hoogtepunten waren onder meer de vaartocht naar de Zaanse Schans en het kerstdiner, maar ook alle andere activiteiten werden goed bezocht en zeer gewaardeerd. Dankzij de inzet van vele gastvrouwen en –heren verliepen de ochtenden probleemloos en met de verdiende ‘Makkies’ kon er o.a. tweemaal per week gratis gegeten worden bij Java-Blend. De samenwerking met de medewerkers van ons ‘stamcafé’ was weer uitermate prettig.

Al met al was het weer een jaar om met plezier aan terug te denken. Op naar ons eerste lustrum, dat we dinsdag 30 april 2019 hopen te vieren!

Januari werd feestelijk geopend met onze traditionele nieuwjaarsreceptie. Het was gezellig druk en iedereen genoot van een drankje en van de lekkere hapjes. Namens het bestuur hield Ruud van Wees een korte toespraak, waarin hij o.a. alle vrijwilligers bedankte. Ook roemde hij de prettige samenwerking met de medewerkers van Java-Blend.

Aly en Koen Dragt vierden samen met ons het feit, dat zij 50 jaar getrouwd waren. Meteen daarna gingen zij met vakantie en toen zij weer thuis kwamen, stond er namens de soos een mooie bos bloemen op hen te wachten.

Ons zeer geslaagde uitje ging deze keer naar het interessante Werkspoormuseum, waar niet alleen de geschiedenis van het industriële verleden van Werkspoor belicht werd, maar ook de geschiedenis van het gebouw aan bod kwam. Het werd gebouwd in 1660 en was in het verleden in gebruik bij de V.O.C. en de Admiraliteit, de vroegere Marine.

We kregen bezoek van medewerkers van BNNVARA, die op zoek waren naar wat oudere kandidaten voor een nieuw datingprogramma op de tv: First Dates. We waren benieuwd, of we zo aan nieuwe bezoekers zouden komen J. Met een gezellige plaatsnamenquiz werd de maand afgesloten.

Begin februari kwam Nico Evers, de general manager van het nog in aanbouw zijnde hotel Jakarta, op bezoek. Hij gaf ons  uitvoerig informatie over de stand van zaken bij de bouw. In hoeverre de buurtbewoners voor een redelijke prijs gebruik kunnen maken van de faciliteiten van het hotel werd niet helemaal duidelijk.

Met bijna 30 personen werd museum Het Schip bezocht, waar met name aandacht geschonken wordt aan de bouwstijl van de Amsterdamse School. We kregen eerst een rondleiding in de omgeving, waarna we vervolgens het museum zelf bezochten. Voor velen was het een feest van herkenning. De quiz was deze maand bepaald niet gemakkelijk, met allerlei weetjes over Amsterdam.

Maart roerde flink zijn staart en er werden veel kouderecords genoteerd. De opkomst bleef echter verrassend hoog. Buurman Hotel Jakarta hield open dag, waar veel soosbezoekers op afkwamen. De contouren van een prachtig hotel werden zichtbaar.

Het bezoek aan het vlakbij gelegen Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis was bijzonder interessant. Men verzamelt collecties over werk en arbeidsverhoudingen en onderzoekt de geschiedenis daarvan wereldwijd. Het instituut trekt onderzoekers uit de hele wereld en is gevestigd in voormalig cacaopakhuis Willem I. Tijdens de boeiende rondleiding kregen we o.a. originele documenten te zien van Karl Marx. Na afloop gingen we nog gezellig wat drinken bij Café de Zuid.

De winnaars van de gezellige maar moeilijke quiz werden deze keer getrakteerd op een heerlijke paasstol met noten en spijs.

Onder grote belangstelling werd begin april afscheid genomen van “onze” wijkagent Désirée Geritz, die Landelijk Noord (on)veilig ging maken. Zij werd toegesproken door Jip van Leeuwen en kreeg namens de soos een leuke herinnering mee. Zij stelde gelijk haar plaatsvervangster Mariska Ploeger aan ons voor.

Vaste bezoeker Piet Jan Slot was deze keer onze gastspreker en hij wist boeiend te vertellen over wat de Europese Unie voor ons dagelijkse leven betekent. Dat is heel wat meer dan menigeen denkt. We zouden eigenlijk niet meer zonder kunnen, al zitten er soms wat nadelen aan de Europese samenwerking en regels.

We brachten een bezoek aan het gratis lunchconcert van het Koninklijk Concertgebouw- orkest en daarna werd er nog gezamenlijk geluncht in een nabij gelegen brasserie. Tevens werd de verjaardag van onze trouwste bezoeker Mary Ravensburg gevierd.

Tijdens een zeer geslaagde Koningsdag met een geweldige opkomst (35 bezoekers!), advocaat met slagroom én lange vinger van Robert en heerlijke oranjesoesjes van de soos was er een bijzonder leuke quiz met vragen over het koningshuis.

We begonnen mei met de drukbezochte (bescheiden) viering van ons 4-jarig bestaan. Voorzitter Jip van Leeuwen gaf in een terugblik aan, dat we samen de afgelopen jaren veel moois hadden beleefd en hij had er alle vertrouwen in, dat ook de komende jaren leuke activiteiten georganiseerd zullen worden.

De traditionele dodenherdenking op de kop van het Java-eiland is weliswaar geen activiteit van de Buurtsoos, maar wordt wel elk jaar door twee bezoekers van onze soos georganiseerd. Veel van onze bezoekers zijn daar ook elk jaar bij aanwezig. Mede dankzij het mooie weer was er veel belangstelling. Het was weer een indrukwekkende herdenking.

Elk jaar wordt er een bijzonder uitje georganiseerd en deze keer was dat een vaartocht naar de Zaanse Schans. Met liefst 37 enthousiastelingen vertrokken we vanaf een steiger achter het Centraal Station. Op de Zaanse Schans bekeken we de prachtige huisjes en bijzondere molens, lunchten in het pannenkoekenrestaurant, bezochten het Zaans Museum en voeren weer terug. Het was een geweldige dag.

Ter afsluiting van de maand was er nog een ouderwets gezellige bingo.

In juni brachten we een bezoek aan de fabriek van Kesbeke, met name bekend door hun augurken en Amsterdamse uien. Al 70 jaar is dit familiebedrijf actief, met op dit moment 18 medewerkers in dienst. We kregen een leuke rondleiding en zagen van dichtbij, hoe een en ander verwerkt werd.

We waren erg trots op onze voorzitter Jip van Leeuwen, die uit handen van wethouder Kukenheim van de gemeente Amsterdam de Frans Banninck Cocqpenning heeft ontvangen. Hij kreeg deze prestigieuze  onderscheiding voor zijn jarenlange inzet voor de emancipatie van lhbti-ers in de sport.

De quiz was deze keer zeer afwisselend, met o.a. Zeeuwse bolussen als prijs. Zij waren kort daarvoor in Middelburg gekocht!

In de zomermaanden juli en augustus waren er geen uitjes, quizzen en gastsprekers, maar werd er natuurlijk weer als vanouds gevaren door de Amsterdamse wateren. Vanaf een nieuwe aanlegsteiger en met een nieuwe sloep wist schipper Rein weer vier mooie tochten te maken, waarbij hij onderweg veel wetenswaardigheden vertelde over de geschiedenis van Amsterdam.

September stond o.a. in het teken van onze enquête, waarin de bezoekers naar hun mening over de soos werd gevraagd. Naast een enkele kritische kanttekening was men verder opvallend positief over alle activiteiten.

Het uitje ging deze keer liefst naar twee musea: het Tassenmuseum Hendrikje en het Amsterdam Pipe Museum. Beide musea hebben een in de wereld vrij unieke verzameling, die honderden jaren geschiedenis beslaat. De afstand tussen beide musea bleek wel wat groter te zijn dan verwacht, maar zij waren een bezoek meer dan waard.

We kregen bezoek van Nora van het Danspaleis, die ons uitvoerig informeerde over wat het Danspaleis allemaal voor ons kan organiseren. Buurtbewoonster Liesbeth was bezig met het project OHG 2025 en zij wilde graag weten, of onze bezoekers nog ideeën hadden voor het Oostelijk Havengebied in de toekomst.

De quiz ging deze keer over aantallen en was bijzonder leuk, maar zeker niet gemakkelijk.

In oktober namen we afscheid van trouwe bezoeker Jan Grijpma, die naar een zorgcentrum verhuisde. Hij hoopte wel nog zo nu en dan langs te kunnen komen. We brachten een bezoek aan het Cromhouthuis en het Bijbels Museum, die samen in één schitterend 17e-eeuws pand aan de Herengracht zitten. We genoten o.a. van de prachtige verzamelingen portretten, meubelen, schelpen, opgezette vogels, porselein en andere curiosa.

Onder grote belangstelling kwam Deniece Hanser van Stichting !WOON team Oost op bezoek. !WOON geeft gratis informatie, advies en ondersteuning bij allerlei vragen over huren en wonen. Er waren nogal wat vragen en opmerkingen van onze bezoekers, waar Deniece uitgebreid op in ging. Het was duidelijk dat dit onderwerp zeer leeft bij onze bezoekers.

De leuke quiz werd deze keer georganiseerd door Jos Harte en alle vragen gingen over Amsterdam. Dat bleek nog behoorlijk moeilijk, al wist men toch verrassend veel goede antwoorden.

Voor november kwam de gastspreker uit eigen gelederen in de persoon van Jip van leeuwen. Er waren van tevoren een aantal leuke, interessante en soms zeer persoonlijke vragen ingediend, die hij allemaal beantwoordde. Hij gaf daarmee een, soms intiem, kijkje in zijn leven. Zijn antwoord op de vraag "wat maakt jou gelukkig" maakte  bij sommige aanwezigen veel emoties los.

Ons laatste uitstapje van het jaar ging naar het Joods Historisch Museum. Daar was een indrukwekkende overzichtstentoonstelling van de Pools-Amerikaanse fotograaf David Seymour. Hij was een van de grootste documentairefotografen van de 20e eeuw. Zijn werk toont de meest heftige gebeurtenissen van die tijd: de grote vooroorlogse politieke demonstraties en stakingen in Frankrijk, de Spaanse Burgeroorlog, en de opbouw van het verwoeste Europa na de Tweede Wereldoorlog. Met een druk bezochte quiz werd de maand weer gezellig afgesloten.

December is traditioneel de feestmaand en we begonnen met een fantastisch Sinterklaasfeest. Java-Blend was prachtig ingericht en Sinterklaas en zijn Pieten werden verwelkomd door zeker zo’n 40 jonge en oude bezoekers. Sinterklaas was in topvorm en zette diverse aanwezigen op leuke wijze in het zonnetje. Al het lekkers en de cadeautjes waren deze keer door Albert Heijn geschonken en de Sint bedankte de filiaalmanager dan ook hartelijk voor zijn medewerking aan ons feest.

Het kerstdiner trok wat minder deelnemers dan gebruikelijk, maar was een groot succes. Alles klopte deze avond: de sfeervolle zaal, de geweldige bediening, prachtige muziek van band Los en werkelijk uitstekend eten. Er werd afscheid genomen van Ria van der Meulen en Joop Ploeger als bestuurslid. Voorzitter Jip van Leeuwen bedankte hen met lovende woorden voor hun inzet van de afgelopen jaren. Naast bloemen bood hij ze namens de soos nog een tastbare herinnering aan. Gelukkig blijven ze wel gewoon op de soos komen. Als uitsmijter werd er onder leiding van Cor Walstra “Aan de Amsterdamse grachten” gezongen.

Traditioneel werd het jaar afgesloten met oliebollen en heerlijke appelbeignets van Agaath.

Waarmee een einde kwam aan opnieuw een bijzonder jaar bij de Buurtsoos. Zoals elk jaar gaat onze dank uit naar de Gemeente Amsterdam, die ons financieel ondersteunt. Zonder deze subsidie zou de Buurtsoos niet kunnen bestaan.

Het komend jaar gaan wij op de vertrouwde wijze door en we zullen er alles aan doen, u opnieuw een geweldig jaar te bezorgen. Wij hopen u dan allen weer in goede gezondheid terug te zien.

Mede namens Ria van der Meulen, MaryAnne Broekema, Joop Ploeger en Jip van Leeuwen wens ik u een fantastisch jaar toe.

Ruud van Wees                                                                                                         31-12-2018