Buurtsoos Java-eiland

Jaaroverzicht 2023

Wij kunnen terugkijken op een enerverend jaar, waarin een hoofdstuk werd afgesloten en nieuwe deuren voor ons opengingen. Robert van den Brink stopte eind februari met Java-Blend en omdat diens opvolger het nieuwe  koffiehuis niet van de grond kreeg, koos het bestuur uiteindelijk definitief voor Hotel Jakarta als onze vaste ontmoetingsruimte.

Dat bleek een schot in de roos en zorgde er mede voor, dat de opkomst gedurende het gehele jaar uitstekend was. Dankzij de prachtige lichte ruimte, de heerlijke koffie (met gebak), het vriendelijke personeel en niet te vergeten de gezellige sfeer, kwam men graag bij de soos op bezoek. Ook de leuke activiteiten konden gewoon doorgang vinden. Hoogtepunt was onze dagtocht naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, maar ook andere activiteiten werden zeer gewaardeerd en goed bezocht. Zo was het kerstdiner in Hotel Jakarta een groot succes en een prachtige manier om samen het jaar mee af te sluiten.

Helaas ontvielen ons een drietal (oud-)bezoekers nl. Tos van der Biezen, Joop Ploeger en Willem Kleiman. Ook namen we afscheid van een paar vaste bezoekers, die om gezondheidsredenen niet meer naar de soos konden komen. Gelukkig mochten we een aantal nieuwe bezoekers begroeten, die voor hen in de plaats kwamen.

Al met al was het een schitterend jaar, waar we met genoegen op terugkijken. Duidelijk is in ieder geval, dat de soos nog steeds in een grote behoefte voorziet.

In januari hadden we weinig last van het coronavirus, maar wel werden sommige bezoekers ouderwets geveld door de griep. De eerste weken was het daarom niet druk op de koffieochtenden. Toch trok onze gastspreker Hans Bueno de Mesquita veel publiek met zijn verhaal over verduurzamen. Het onderwerp was eigenlijk te groot voor de beschikbare tijd en het bleef dus bij een algemeen verhaal. Maar mede dankzij allerlei tips en informatie achteraf was het een zeer interessant onderwerp.

Ons uitje ging naar de Nieuwe Kerk, waar een tentoonstelling werd over Koningin Juliana was ingericht. Deze was zeer overzichtelijk opgezet met veel mooie en leuke voorwerpen, foto’s en films, die tijdens haar leven een rol hebben gespeeld. Na afloop trakteerde de soos op een lekker bakje koffie, waarna nog een groepsfoto werd gemaakt.

Aan het eind van de maand verzorgde MaryAnne weer een leuke quiz, deze keer met soms lastige vragen over Nederland.

Februari begon met Stadsarchitect Sjoerd Soeters als gastspreker. Hij was verantwoordelijk voor de aanleg van Java-eiland in de negentiger jaren. In een zeer interessante lezing legde hij uit, welke uitgangspunten hij had gehanteerd bij het ontwerp van ons eiland. Dit verhaal werd onderbouwd met allerlei afbeeldingen, om duidelijk te maken, waarom hij wel of niet bepaalde keuzes had gemaakt. Het resultaat mag er wezen!

Ons uitje naar het ROC werd kort van tevoren veranderd van een High tea naar een High wine, met hartige hapjes i.p.v. zoete gebakjes e.d. en wijn i.p.v. thee. Het smaakte er echter niet minder om. Iedereen genoot van al het lekkers en we maakten er, mede dankzij de prettige bediening,  een leuke middag van.

Op 17 februari namen wij na bijna 7,5 jaar afscheid van Robert van den Brink van Java-Blend. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging in zijn leven en had zijn zaak overgedaan aan een nieuwe huurder. Uiteindelijk bleef hij echter toch nog tot het eind van de maand. Op zijn verzoek vierden wij zijn afscheid met een rondje bingo, waarbij hij zelf voor de prijzen had gezorgd. Alle bijna 30 deelnemers gingen met een prijsje naar huis. MaryAnne Broekema huldigde hem namens het bestuur en overhandigde hem tot slot een rijk gevulde “fooienpot”. Het was de afsluiting van een bijzonder stuk geschiedenis van de soos, waar Robert ook zeker een rol in heeft gespeeld. Vanwege de bingo werd de quiz naar de volgende maand verplaatst.

Omdat de nieuwe huurder van voormalig Java-Blend begin maart nog geen contact met ons bestuur had opgenomen, was het onzeker, of we na de verbouwing weer gebruik mochten maken van de nieuwe zaak. Voorlopig vonden we gelukkig tijdelijk onderdak bij Hotel Jakarta, waar manager Nico en het personeel ons weer gastvrij ontvingen. Als traktatie kregen we bij de koffie een heerlijk stukje gebak van de bakkerij.

Ons bezoek aan de Stadsschouwburg was erg geslaagd. Gids Diederik leidde ons rond en vertelde ons allerlei interessante verhalen over de geschiedenis van de oudste schouwburg van ons land en over het huidige gebouw. En passant kregen wij ook alles te horen over het toneelstuk Gijsbrecht van Aemstel van Joost van den Vondel. Dit werd voor het eerst opgevoerd op 3 januari 1638 bij de opening van de eerste stenen schouwburg aan de Keizersgracht. Met een lekker kopje koffie werd dit uitje afgesloten.

Voor het eerst hielden wij een quiz bij Hotel Jakarta. Hij was van de hand van Jos Harte en ging over Amsterdam. Er was veel belangstelling voor en men bleek over het algemeen goed op de hoogte van allerlei feitjes over onze hoofdstad.

Ons oude honk kreeg in april de nieuwe naam, Kafenion Java-eiland, een soort traditioneel Grieks koffiehuis. De nieuwe eigenaar wilde de Buurtsoos graag als vaste klant. De verbouwing liep echter niet geheel volgens plan, zodat we ook deze maand onze koffieochtenden bij Hotel Jakarta hielden. Met paaseitjes en heerlijk vers gebak van het hotel begonnen we aan het mooie paasweekend.

We genoten van ons bezoek aan het gebouw van de Goede Doelenloterijen aan de Beethovenstraat 200. Men is er meer dan in geslaagd om dit oorspronkelijk saaie betonnen gebouw om te toveren tot het meest duurzame verbouwde pand van Nederland en het moest ook nog eens comfortabel en gezellig zijn. We kregen een leuke rondleiding, waarin duidelijk werd, hoezeer zij in hun doelstellingen geslaagd zijn. Het gebouw is prachtig vormgegeven rondom een spectaculaire binnenruimte. Het was weer een bijzonder uitje, dat bij een naastgelegen hotel werd gezellig afgesloten met een kopje koffie.

Aan het eind van de maand vierden we ons 9-jarig bestaan. Tot onze aangename verrassing werd het bestelde gebak gratis aangeboden door Hotel Jakarta. Dat smaakte weer heerlijk! MaryAnne had weer voor een leuke gevarieerde quiz gezorgd, met deels het koningshuis als thema.

Mei stond geheel in het teken van onze meer dan geslaagde dagtocht naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Deze dag werd mogelijk gemaakt door organisatie Museum Plus Bus, die het vervoer en de entree betaalde en een groot deel van de organisatie op zich nam. Op 23 mei werden liefst 43 deelnemers hartelijk in het museum ontvangen met een kopje koffie en een wafel, waarna er een rondleiding in groepjes volgde langs en in allerlei huisjes in dit prachtige openluchtmuseum. Het werd een feest van herkenning.

Na de smakelijke lunch had iedereen vrije tijd om het museum verder te bezichtigen. Veel mensen hadden best nog wel een uurtje langer rond willen lopen, zoveel moois was er te zien.

Tot slot werd er teruggevaren naar de parkeerplaats, waar de bus weer klaarstond voor de terugreis. Moe maar voldaan kwam men op tijd weer in Amsterdam aan. Het was een geweldige dag!

Een week later zouden we, na maandenlang te gast geweest te zijn bij Hotel Jakarta, weer terugkeren naar ons oude pand, dat al sinds een paar weken open was om proef te draaien, maar nog erg ongezellig oogde. Kort van tevoren kregen wij echter bericht, dat Kafenion weer gesloten was. Niet definitief, want er zou nog een nieuwe verbouwing komen en men had nog wel nieuwe plannen voor het koffiehuis. We bleven dus nog even bij Hotel Jakarta, wat geen straf was.

Het bestuur had echter geen vertrouwen meer in de toekomstplannen en de levensvatbaarheid van onze oude ontmoetingsruimte. Op 2 juni werd dan ook tijdens de maandelijkse bestuursvergadering unaniem gekozen voor zekerheid en besloten definitief te kiezen voor Hotel Jakarta. Dit tot grote vreugde van veel bezoekers en ook van de leiding en het personeel van het hotel, dat ons graag zag blijven. De verwachting is, dat we hier niet meer weg zullen gaan.

Halverwege de maand gingen we op bezoek bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, waarvan de musici een repetitie hielden in hun thuisbasis in de voormalige Gerardus Majellakerk. Een uur lang waren wij er getuige van, hoe de dirigent samen met het orkest een stuk doornam en bepaalde verbeteringen aanbracht. Het was leuk, om het verschil in de uitvoering te horen. De tijd vloog gewoon om. Na afloop gingen we in een naastgelegen restaurant nog gezellig met zijn allen wat drinken.

Gelukkig was er aan het eind van de maand ook weer een quiz, al waren de vragen die over het menselijk lichaam gingen niet allemaal even gemakkelijk.

In juli werd er traditioneel weer door de Amsterdamse wateren gevaren. De eerste tocht ging door de grachten van ons eigen Oostelijk Havengebied. Het weer hield zich prima (droog en niet te warm) en de deelnemers genoten van een bijzondere kijk op onze wijk. Na afloop werd de ochtend met een kopje koffie of thee afgesloten bij de zeilschool.

Een week later begon de tweede vaartocht met wat spetters, maar daarna was het prima vertoeven op het water. Deze keer werd er koers gezet naar de binnenstad. Het blijft altijd prachtig, om het centrum van Amsterdam vanaf het water te bezichtigen. De sloep zat helemaal vol en de deelnemers genoten met volle teugen. Ook nu werd er na afloop met zijn allen weer wat gedronken. Deze maand was er geen quiz.

Ons geplande uitje voor augustus werd een maand verplaatst, maar gelukkig kon er nog één keer gevaren worden. Ook deze laatste  vaartocht van het jaar was zeer geslaagd. Ondanks de dreigende lucht was het prima weer om te varen. Deze keer werd de nieuwbouwwijk bij de Houthavens bezocht. Schipper en gids Bastiaan wist veel bijzonderheden te vertellen. Het was een mooie tocht met nog een stukje Prinseneiland als toegift. Ook in augustus stond geen quiz gepland.

September begon extra gezellig, want Jip vierde (bijna traditioneel) zijn verjaardag met gebak en advocaat met slagroom. Dat liet iedereen zich natuurlijk goed smaken. Hij werd uitbundig toegezongen.

Het was echt de maand van Jip, want hij was ook onze eerste gastspreker bij Hotel Jakarta. Liefst 35 bezoekers waren hier op afgekomen en de lounge werd volledig verbouwd, om iedereen een zitplek te kunnen geven. Jip heeft in zijn jeugd tegenover Artis gewoond en daar veel tijd in doorgebracht. Eerst hield hij een interessant verhaal over de geschiedenis van Artis, waarna hij een paar leuke anekdotes vertelde over zijn belevenissen daar. Het was een erg geslaagde lezing, waarbij ook bij de aanwezigen veel herinneringen kwamen bovendrijven. Er werd daar na afloop dan ook flink over nagepraat. Voor veel van onze bezoekers heeft Artis een onuitwisbare indruk achtergelaten. Het was een ouderwets gezellige en drukke ochtend.

Bij ons uitje naar Artis hadden we pech met het weer. We begonnen nog droog, maar daarna bleef het regenen. Toch mocht dat de pret niet drukken. Twee groepen na elkaar kregen een rondleiding door een van de verzorgers van de apen, het nichtje van bestuurslid Marjo. Zij vertelde ons allerlei weetjes over de diverse apen en ook andere bijzonderheden over Artis kwamen aan bod. Na de rondleiding en de koffie ging iedereen zijn eigen weg. Ondanks de regen was het toch een leuke dag.

Gelukkig werd de maand weer afgesloten met een leuke quiz, deze keer over de namen van bekende duo’s en het menselijk lichaam.

De gastspreker van oktober was vaste bezoeker Piet Jan Slot. Hij hield een PowerPoint presentatie over zijn werk in de 80-er jaren in Indonesië. Hij maakte toen onderdeel uit van een internationale werkgroep, die het land hielp met het ontwikkelen van nieuwe maritieme wetgeving. De oude wetgeving stamde namelijk nog uit de koloniale tijd. Onder grote belangstelling vertelde hij over zijn belevenissen in die jaren, aangevuld met enkele leuke anekdotes.

Met een aantal bezoekers kregen we een leuke rondleiding door Mila Korlaar op het NDSM terrein. Ooit was het een grote scheepswerf, maar nu zijn de hallen in gebruik genomen door kunstenaars. Op de lange wanden was veel prachtige streetart te bewonderen. Er was zoveel te zien, dat een aantal bezoekers besloot om later nog eens terug te komen. De rondleiding werd afgesloten met een kopje koffie in de IJ Kantine.

Er waren veel bezoekers afgekomen op de leuke quiz, die deze keer door Jos gemaakt was. Allerlei Amsterdamse feiten en uitdrukkingen kwamen daarbij aan bod. Men wist er verrassend veel van.

Voor ons uitje in november hoefden wij niet ver van huis, want we gingen bingoën op de Sumatrakade bij Anneroos thuis, nog geen 50 meter van het hotel. Ans en MaryAnne hadden voor leuke prijsjes gezorgd en tevens voor hapjes en drankjes. Er werd nog even gezongen voor Agaath, die 90 jaar oud was geworden. Het was een erg gezellige middag en iedereen ging met een prijs naar huis. Na afloop werd Anneroos door Ans met een boekenbon bedankt voor het beschikbaar stellen van haar huis.

Helaas moesten wij afscheid nemen van Joop Ploeger, een van de vijf oprichters van onze soos. Hij was al gedurende lange tijd ziek en overleed op 87-jarige leeftijd. Hij introduceerde in 2014 de nog steeds zeer gewaardeerde maandelijkse uitjes en organiseerde deze met veel enthousiasme gedurende ruim 4 jaar. Hij wordt gemist!

De maandelijkse quiz werd weer eens door Ruud georganiseerd. De vragen gingen over Nederlandse Gouwe Ouwe en kinderliedjes. Het doornemen van de antwoorden zorgde weer voor de nodige hilariteit en  de liedjes werden uit volle borst meegezongen.

Deze keer werd de maand afgesloten met een gastspreker. Sam van Oene van de GGD Amsterdam informeerde ons over de cursus valpreventie. Het was erg druk, want veel bezoekers bleken geïnteresseerd in zijn verhaal. Tijdens de cursus komen niet alleen allerlei oefeningen aan bod, maar ook de veiligheid in huis, zoals losliggende snoertjes en huisdieren waarover je kunt struikelen. Wellicht dat de gratis cursus volgend jaar in Hotel Jakarta wordt gegeven.

Voor het eerst sinds 2019 was Sinterklaas op 5 december weer met twee enthousiaste Pieten te gast bij de soos. De lounge was flink verbouwd, zodat iedereen (36!) in een kring rondom de Sint kon zitten. Het was een heerlijk feest, waarin diverse mensen naar voren werden gehaald en in het zonnetje werden gezet, waaronder Elisabeth van Hotel Jakarta en het bestuur. Na het zingen van een sinterklaasliedje was er natuurlijk voor iedereen een cadeautje en een chocoladeletter.

Er hadden zich meer dan 60 mensen opgegeven voor ons kerstdiner, dat voor het eerst in Hotel Jakarta werd gehouden. Het werd één groot succes. De prachtige zaal, waarvan de tafels door Jip en Martin extra gezellig waren versierd, het heerlijke eten en de fantastische bediening zorgden ervoor, dat iedereen enorm genoot. Het bestuur werd verrast met een mooie toespraak op rijm en leuke cadeautjes. Al met al was het een avond om niet snel te vergeten.

Het jaar werd traditioneel afgesloten met onze gezellige eindejaarsviering. Tot onze aangename verrassing werden de heerlijke oliebollen ons aangeboden door Hotel Jakarta. De opkomst was weer geweldig en er bleef dan ook geen enkele bol over. Jip keek in zijn speech terug op het afgelopen jaar en kondigde tevens alvast aan, dat hij volgend jaar april, na de viering van ons tienjarig bestaan, terugtreedt als voorzitter. MaryAnne neemt dan zijn taak over en Anneke wordt ons nieuwe bestuurslid.

Waarmee een einde kwam aan een geweldig jaar, waarin wij na allerlei onzekerheid definitief verhuisden naar een nieuwe meer dan gezellige accommodatie en wij onze bezoekers weer blij konden maken met allerlei activiteiten. Zoals elk jaar gaat onze dank uit naar de Gemeente Amsterdam, die ons financieel ondersteunt. Zonder deze subsidie en natuurlijk zonder alle vrijwillige bijdragen van onze bezoekers zou de Buurtsoos niet kunnen bestaan. Tevens onze dank aan Robert van Java-Blend en met name aan de medewerkers en staf van Hotel Jakarta, die ons dit jaar zeer gastvrij hebben ontvangen. En natuurlijk dank aan allen binnen de Buurtsoos, die mee hebben geholpen, om iedereen weer een leuk jaar te bezorgen. Zonder jullie hulp zou dit niet mogelijk zijn geweest.

Mede namens Ans Koster, Jip van Leeuwen, Marjo Kröner en MaryAnne Broekema wens ik u een fantastisch 2024 toe.

Ruud van Wees                                                                                                         31-12-2023